accéder au contenu

Rôles de Danse - Orbe & ICK

Dans met een A.I.

Rôles de danse is een meeslepende en speelse danservaring waarbij deelnemers vijftien rollen belichamen die zijn ontleend aan de pre-choreografische elementen die zijn bepaald door ICK's choreografen Emio Greco en Pieter C. Scholten. Elke rol stelt een manier voor om in de wereld te staan en definieert dynamische relaties met de omgeving en de wezens die erin leven. Tijdens elke sessie begeleidt een AI de dansers door middel van verbale aanwijzingen terwijl steeds veranderende ruimtelijke en gedragselementen worden verwerkt om ervoor te zorgen dat de instructies altijd relevant zijn.

Elke deelnemer krijgt de kans om zijn rol te belichamen tijdens een korte opwarmfase. Vervolgens wordt de dansers gevraagd om doelstellingen te bereiken die specifiek zijn voor hun rol, waarbij ze een reeks verschillende ontmoetingen en situaties genereren. Aan het einde van de sessie proberen ze te raden wie welke rol in de groep speelde. Rôles de danse biedt een participatieve en sociale ervaring waarin rollen worden uitgedrukt door middel van gebaren, houdingen en fysieke communicatie. In plaats van een rem te zijn op de interactie, verrijkt de diversiteit van subjectiviteiten de ontmoetingen. Op deze manier ontwikkelt Rôles de danse een esthetiek van verbondenheid die uniek is voor dans. Unieke levensmomenten bloeien op en nodigen de deelnemers uit om ze opnieuw te beleven en andere facetten van de ervaring te ontdekken door nieuwe situaties te verkennen.

Tijdens een voorstelling koppelen we verschillende speelsessies (minstens twee) aan elkaar. Elke sessie duurt 15', inclusief de opwarmfase. De voorstelling kan op verschillende locaties plaatsvinden: galerie, podium, openbare ruimte, etc. De benodigde ruimte voor een sessie van 15 spelers is minstens 40 m2. Het project is gecreëerd door het Orbe collective (Parijs) en ICK Dans Amsterdam, als onderdeel van het Replay project ondersteund door Europe Créative. Het doel van dit project is het bestuderen en implementeren van dansvoorstellingen die kunnen worden nagespeeld, zowel vanuit het oogpunt van de dansers als van de toeschouwers. Om dit doel te bereiken combineert Replay choreografische creatie en game design.

 

Credits:

Reality Designers: Xavier Boissarie, Tomek Jarolim, Dereck Cayla
Productie : Orbe & ICK Dans Amsterdam
With the support by Creative Europe in the framework of REPLAY project