
Courtney May Robertson
artist in residence 2020/2023
Courtney May Robertson (Schotland, 1992) is een Rotterdamse performer en maker. Na haar afstuderen in 2013 sloot ze zich aan bij Club Guy & Roni's Poetic Disasters Club. Sindsdien heeft ze veelvuldig opgetreden in heel Europa in het werk van onder meer Jan Martens, Connor Schumacher en Florentina Holzinger. In 2015 begon ze met het creëren van haar eigen kleinschalige / DIY geproduceerde performances, en vanaf 2020 is ze 'artist in residence' bij ICK Artist Space in Amsterdam. Als getraind danseres begint Courtney's werk met het lichaam, maar overspant verschillende disciplines waaronder video, generatieve kunst en schrijven. Terugkerende onderwerpen in haar werk draaien om een wijdverspreid fenomeen dat ze heeft gedefinieerd als 'het meedogenloze verlangen om te domineren' - variërend van microniveau; een patriarchaal figuur in het kerngezin, tot op macroniveau; totalitaire regeringen. 2020 markeerde een belangrijke stap in Courtney's traject als maker toen ze De Troffel Prijs - Festival Cement's stimuleringsprijs voor jonge makers - ontving:
Courtney May Robertson (UK, 1992) wint met haar concept The woman destroyed. De jury vindt het boeiend dat ze daarin de binaire tegenstelling tussen mens en technologie ontrafelt en daarvoor ‘een delicate en doorwrochte taal’ gevonden heeft. Ze noemt het concept ‘hedendaags, actueel en relevant’.
Ook werd ze genomineerd voor de Roel Vernier Prijs van Het Theater Festival in België voor haar eerste avondvullende solovoorstelling THE WOMAN DESTROYED. Daarnaast werd de korte solo die ze eerder creëerde, the pleasure of stepping off a horse when it’s moving at full speed (productie: Dansateliers), geselecteerd voor Aerowaves Twenty22. In 2022 heeft Courtney ook de Young Artsupport Amsterdam prijs gewonnen.
Courtney May Robertson (UK, 1992) wint met haar concept The woman destroyed. De jury vindt het boeiend dat ze daarin de binaire tegenstelling tussen mens en technologie ontrafelt en daarvoor ‘een delicate en doorwrochte taal’ gevonden heeft. Ze noemt het concept ‘hedendaags, actueel en relevant’.
Ook werd ze genomineerd voor de Roel Vernier Prijs van Het Theater Festival in België voor haar eerste avondvullende solovoorstelling THE WOMAN DESTROYED. Daarnaast werd de korte solo die ze eerder creëerde, the pleasure of stepping off a horse when it’s moving at full speed (productie: Dansateliers), geselecteerd voor Aerowaves Twenty22. In 2022 heeft Courtney ook de Young Artsupport Amsterdam prijs gewonnen.