accéder au contenu

Dag 1 - The Artists Are Present #1

Rituelen, migratie, transformatie

Roshanak MorrowatianSister 
"What should be a debate about people – about human beings, about children and families – has been deliberately poisoned to become a debate about borders and security." – Journalist Behrouz Boochani 

Sister is een installatie-performance, een levensgroot wassen beeld van een smeltend meisje. De installatieperformance is een eerbetoon aan de veerkracht van kinderen in gebieden met politieke en sociale onrust. Roshanak Morrowatian creëert een choreografie op een niet-levend lichaam en gebruikt smelten als choreografische taal. Het publiek wordt uitgenodigd voor een moment van reflectie, een moment om collectief stil te staan en te erkennen. De media bombarderen ons met groepen vluchtelingen, massa's, aantallen. Met Sister wordt een intieme ontmoeting gecreëerd met één meisje, één kind. En hoe in de tijd, langzaam, haar verhaal zich ontvouwt en zij transformeert om te overleven. 
 
Keren Rosenberg – Re-Surface 
“Will you dare to dance with fire?”  
The journey of awakening imagination and empathy  
 
Going Primal is een fysieke en rituele performatieve roman van Keren Rosenberg die bestaat uit zes hoofdstukken van performatieve ervaringen, die het lichaam terug in de tijd wil brengen, naar haar oerwortels: grenzeloos en vrij.   
In immersieve interdisciplinaire performatieve ruimtes - zowel in het echte leven als in virtuele omgevingen - lossen de grenzen tussen performers, publiek en ruimte op in een energiek geladen en extatische ervaring. Met haar methode van Body-House als de 'taal' die wordt gedeeld met zowel performers als toeschouwers, geeft Keren sleutels om met een open hart en een fysiek aanwezig lichaam de ontvouwende ervaringen aan te gaan.  
Re-Surface is het inleidende hoofdstuk van de performatieve roman. Een fysieke en metafysische energetische uitwisseling tussen het emotioneel bewegende lichaam van Keren, de toeschouwers en de shamanistische scenografie van Prem Scholte Albers. In een intieme ruimte, dicht tegen de huid van het publiek aan, werkt Keren als het medium dat de energie van de aanwezigen, de sculpturen en de vibratie van de omgeving doorgeeft. Ze straalt voorbij het fysieke lichaam, in golven die ruimtes, tijd en dimensies van waarneming overspoelen. 
 
Reza MirabiListening To Stone Beings
Reza Mirabi kon 13 jaar geleden de veertigdaagse rouwceremonie niet bijwonen en wil nu zijn rouw (ذکر Zikr - wat letterlijk 'herinnering' betekent) - om zijn grootvader, Jawad Mirabi, ritualiseren door middel van een verhaal. Samen met cellist Sheng-Chiun Lin en percussionist Khaled Abdou, creëert Mirabi een belichaamde reis door niet-lineaire tijd, om te verdwalen in transpersoonlijke herinneringen van ontheemding, en zichzelf terug te vinden als een 12-jarige jongen in de Koerdische Vallei van Zaman (دره زمان).